تفسير رؤية حلم المركب أو السفينة في المنام

تفسر رؤية المركب في المنام على الفرج من بعد الشر والسوء وزوال الكرب بأمر الله كما ذكرت بعض المواضع التي ترى بأن ركوب السفينة للمريض شفاء من المرض وفي حلم الرجل الأعزب زواج من فتاة حسنة الخلق والدين كما يرى فقهاء الأحلام أن ركوب السفن في الحلم بشرى باقتراب الوضع للمراة الحامل والحمل القريب للمتزوجة من بعد صبر وعناء وفي تفسيرات خاصة برؤية السفينة والمركب في الحلم نرى أنها دليل على تحقق الأماني والأحلام وربما نيل مكانة رفيعة في العمل أو الدراسة ولك في هذا المقال أهم وأبرز تفسيرات لرؤية السفن في الحلم بالتفصيل.

غرق السفينة في الحلم

  • تفسر رؤية السفينة الغارقة في الحلم على صعوبة تحمل المسؤوليات وربما الفشل في العلاقات العاطفية.
  • غرق السفينة في منام المرأة الحامل غيرمحمود رؤياه ويعكس المتاعب والألام التي تمر بها هذه الفترة وقد تنذرها من إجهاض الجنين.
  • وفاة الرائي في غرق المركب لا يحمد رؤياه ويدل على صعوبة إقامة علاقات إجتماعية ناجحة والفشل في العمل أو الدراسة.

السفينة في منام العزباء

  • ركوب العزباء على متن المركب في الحلم يعكس الشخصية القوية التي تمتلكها في الواقع وقدرتها على مسايرة أمورها الخاصة وتحمل مسؤوليات بيتها.
  • كما يدل غرق السفينة في حلم الفتاة التي لم يسبق لها الزواج على صعوبة الزواج والارتباط وكثرة التفكير في هذا الأمر.
  • قد تدل رؤية السفينة على البر على النجاة من كل شر وسوء وربما تكون الرؤية بمثابة رسالة لبث الأمان والهدوء في نفسها.
  • المركب في منام العزباء استقرار وهدوء نفسي ويدل على اقتراب الزواج بأمر الله
  • قد ترى العزباء نفسها على ظهر قارب على أحد الشواطئ البعيدة وهذه الرؤية تجلب لها فرصة عمل جديدة أو سفر بعيد.

المركب في منام المرأة المتزوجة

  • ركوب المرأة المتزوجة على متن مركب في الحلم يدل على كثرة الرزق والمال الحلال الوارد لها هي وزوجها كما يدل على كثرة التغيرات المحمودة التي تطرأ على حياتها بأمر الله.
  • رؤية المتزوجة للكثير من السفن على بر الأمان بشرى بالحمل القريب وانتهاء المشاكل بينها وبين زوجها عن قريب.
  • ركوب السفينة في منام المتزوجة بركة في المال والولد وبشرى بالذرية الصالحة التي تجلب لها الخير والرزق كله.

رؤية السفن في المنام للإمام الصادق

  • عرض الإمام الصادق مجموعة من التفسيرات والتأويلات التي تعرض رؤية السفن والمراكب في الحلم وأن في رؤيتها خير للحالم ولأهل بيته.
  • كما يدل سير القوارب بسرعة كبيرة على تحمل مسؤوليات الحياة الثقيله والقدرة على تجاوز المحن والمصائب.
  • ربط الكثير من فقهاء الأحلام رؤية السفن الهادئة بصلة الرحم وقوة العلاقة بين الحالم وأهل بيته وبر الوالدين.
  • قيادة الرجل للسفينة في الحلم تحمل مسؤوليات صعبة وقدرة على إدارة شؤون بيته بنجاح.

تفسير رؤية السفن في المنام لابن سيرين

  • عرض ابن سيرين رؤية السفن في المنام على أنها خير ورزق حلال المصدر يحصل عليه الحالم أثر هذه الرؤية وغرق السفينة في منام المريض وفاة وشدة في المرض.
  • كثرة السفن الشراعية في الحلم دليل على نيل الأماني والطموحات البعيدة والقدرة على تجاوز الصعوبات والمحن.
  • نجاة السفينة من الغرق في الحلم بشرى باقتراب الفرج من الله والتغلب على كل الأزمات المادية والنفسية الصعبة وفي منام المرأة المتزوجة بشرى بالحمل القريب.
  • السفينة في منام الرجل مكانة مرموقة يحصل عليها في الدراسة أو العمل وفي منام الأعزب زواج قريب.

التعليقات

  1. حلمت ان انا واصحابي في مكان ساحلي وكنا خارجين نروح البحر وبعد ما وصلنا احنا كنا فحدود 4 ركبوا ال٣وراحو للمركب وسابوني انا على اول الشط وبعدها رجع المركب صغير اللي وداهم للمركب الكبير عشان ياخذني اركب معاهم بس قالي انهم مشيو انا زعلت بس مكنتش ظاهر قدامه وقلي هتطلع انت بالليل ممكن اعرف تفسير الحلم اي

  2. حلمت بأنى كنت مسافرة و وصلت المكان
    و اخدت مركب صغيرة انا و كذا حد من اللى كنا مسافرين مع بعض – كانوا أصدقاء بصفة عامة
    و وصلنا لمكان و هناك شوية مننا تاهوا و اللى كانوا معانا ركبنا مركب تانى بالغلط و اول ما اكتشفنا حاولنا نخلى المركب ترجع بس اللى كان سايقها رفض
    و كملنا فى رحلة طويلة جدا و شفنا بلاد كتيرة و مواسم بتتغير صيف و شتاء
    كنا خايفين عشان بعيد و فى نفس الوقت مطمئنين كأن مافيش حاجة تخوف لحد ما وصلنا لمكان و قلت لاختى قومى اتفرجى على البلد قامت و نزلت
    نزلت وراها عشان متوهش
    و كنا بنحاول نوصل تانى مع بعض للمركب

  3. حلمت أن انا واولادي ع مركب والموج يعالي ويغرقنا واحنا ف المركب بس ولادي صاحيين وعايشين وانا كويسه

  4. السلام عليكم. انارعلطوال يحلم بالمركب غير الشرعيه حلمت اني بنقظ اطفال. ووحد مات
    والمره الثانيه. حلمت بي نفس المركب. هجر غير. شرعيه وبعدين انقلبت. كلها

  5. حلمت م فتره ن كنت راكبه سفينه بس م كبيره و كان معي اهلي و اخوالي و ولادهم كنا ف رحله كدا و كانو بيهزرو كلهم و فرحانين ونا كنت قاعده بعيط جامد ف جنب و كان البحر هادي و اول م كنت طالعه السفينه دي لقيت واحد زميلي هو و اهله و بعدها نزلنا كلنا و شوفته و هو بيصور البحر و اتمشينا و البحر مكنش عميق و كنت بدي السفينه ل صاحبه كنت بزوقها ليه و جيت ارجع لقيت مفيش بحر و ف ميه بسيطه اوي و ملقتش حد و حلمت الحلم دا اكتر من مره و رجعت حلمت تاني ن نا ف سفينه او حاجه شبها و كنت لوحدي و البحر كان هادي برضوا و كنت بصه فيه و كنت مسكه حاجه ف ايدي تقريبا و كنت فرحانه المره دي وبس معلش اي تفسيره

  6. الحلم الاول انا نخله يخرج منها الماء
    بعلم انا بيتنا فيه نخله………. الحلم الثاني حلمت امي بانها كانت في قارب هيا واختي ويسير بسرعه وسط الامواج الكثيره وبعدها وجدي مكان امان فقانت امي بقلب القارب من اجل الوقوف يعني نجو وطلعو وبعلم ان اختي كبيره …….
    الحلم الثالث..جمل يجري وري امي بالمنزل

  7. حلمت أن كنت علي قارب صغير انا وابني وكنا قريب من شط ف بلدي هنا ونمنا ف القارب قومت لاقيت روحنا شط تاني ف بلد تانيه محدش فاهمني فيها وطلعت ع الطريق وكان ف محلات وناس آشاور لهم عايزه اعرف انا فين بس محدش فاهمني فضلت آسأل مفيش حد مصري لغاية م لاقيت وحد جاتلي وقتلها ال حصل قالتلي الحمد لله انك وصلتي ده كان في زلزال ف البحر وكان ممكن المياه تنقسم والقارب يغرق وما كملت كلامها معايا عشان صاحب شغلها مصري ونداها وقعدت يقولها سايبه شغلك ومين ريم دي ذكر اسمي .(آرملة)

  8. تفسير حلم اني ف عقار قابل للسقوط وهربت منه ووقفت انتظر ركوب إلى المركب والسفر بها إلى الخارج

  9. حلمت أن عرسي بسفينه واهل زوجي كانو موجودين وانا كنت سعيده ولما مشت السفينه بالبحر كان فيها أنا وزوجي وهي تمشي بهدؤء وسط البحر وكنا جدا سعيدين

  10. شفت منام انو طلعت عالبحر وركبت في المركب ومبسوطة وأخر البحر في مكان فيو متل بياض الثلج بس مو ثلج ولا مي سائلة وصرت نزل رجلي بالمي هي البيضا وعأساس اطلع اني وابني بس لما طلعت المركب ما لقيتو وظليت ناطرة انو يجي ويطلع معي وكان في حارس يسير السفن واول مرة طلعت بالمركب الحارس زعل ف نزلت وطلعت مرة ثانية وكان حلو كثير البحر وكنت مبسوطة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.